Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Концепції удосконалення судівництва для утвердження справедливого суду відповідно до європейських стандартів (Концепція), затвердженій Указом Президента України від 10 травня 2006 року, наголошується на тому, що реформуватися має вся судова гілка влади, починаючи з підготовки та підбору кадрів. Щоб дізнатися, якою є і якою має бути система підготовки суддівських кадрів, ми звернулися із запитаннями до ректора Академії суддів України пані Ірини ВОЙТЮК
— Ірино Анатоліївно, таке банальне запитання: чому для того, щоб стати суддею, однієї здобутої юридичної освіти недостатньо ?
- Це, власне, основне запитання, оскільки відповідь на нього пояснює існування такої інституції, як Академія суддів взагалі. Відомо, що навчання в наших юридичних вузах, а їх більше 200, занадто затеоретизоване. Більш того, викликає невдоволення нинішній стан юридичної освіти в цілому, бо більшість вузів, за винятком хіба що основних юридичних шкіл, не дають належного рівня навіть теоретичних знань.
Іншою підставою необхідності додаткового навчання є відсутність практичних навичок у кандидатів на посаду суддів. Але ж робота суддів є найвідповідальнішою серед юридичних професій, вона є на вершині правової піраміди, а практичні навички у кандидатів часто відсутні. Етика і тактика ведення судового процесу етика судді як основа усвідомлення своєї ролі та відповідальності у суспільстві, підготовка постанов суду - ось далеко не повний перелік тих правових дисциплін прикладного характеру, які необхідно запровадити в Академії для кандидатів на посаду судді.
По-друге, це ментально-етична підготовка кандидатів у судді, яка дала б їм можливість відчути себе суддею з точки зору власної гідності та відповідальності перед суспільством та громадянами за прийняті рішення.
По-третє, саме тут упродовж одного чи двох років можна буде визначити, чи здатна дана особа обіймати таку відповідальну посаду, якою є посада судді.
— Зрозумію, що три з половиною роки — малий проміжок часу, щоб стати на ноги, проте достатній, щоб визначити ті перепони, які заважають їй стати кузнею суддівських кадрів...
— У першу чергу не вирішена вітальна проблема молодої Академії - її розміщення. Відкриваючи навчальні заходи, я вітаю суддів-слухачів Академії у стінах Академії. Правда, поки шо віртуальних, оскільки заняття проходять у приміщеннях Інституту післядипломної освіти КНУ ім. Тараса Шевченка, керівництво якого за 3,5 роки жодного разу не відмовило нам у наданні аудиторних і жилих приміщень та не зірвало нашого навчального процесу.
Здійснювати підготовку кандидатів на посаду судді в «чужих» приміщеннях нереально. Як тільки ми вирішимо ситуацію з приміщенням, ми зможемо взятися до підготовки кандидатів у судді. Щодо приміщення відзначу, що нині на стадії примусового виконання знаходиться судове рішення апеляційного господарського суду м. Києва, за яким Міністерство промислової політики України зобов'язане передати Академії приміщення одного з державних підприємств. До речі, це приміщення було виділено Кабінетом Міністрів України для Академії, проте досить тривалий час Мінпромполітики не виконувано урядового розпорядження а потім ще й звернулося до суду з позовом до КМУ про визнання його розпорядження недійсним. Взагалі, ситуація як дзеркало відбиває той стан правового нігілізму, що існує у нашому суспільстві.
Проте найбільша проблема Академії - її законодавчо не визначений статус. Так стаття 129 Закону «Про судоустрій України», яка передбачає існування такого органу, ніби відірвана від усього контексту Законів «Про статус суддів», «Про судоустрій України» та законодавства про вищу освіту, більш того - знаходиться з ними у суперечності. Загалом, Академія, утворена за цією статтею, нагадує дитину-інваліда, яку треба постійно доглядати.
— За вашим баченням, чи кожен бажаючий повинен мати можливість пройти підготовку в Академії, а потім складати кваліфекзамен, чи навчання має проводитися вже після того, як рекомендація комісії буде отримана?
— За Концепцією, в Україні впроваджується європейська модель підбору суддівських кадрів, яка включає в себе обов'язкове навчання в спеціалізованому навчальному закладі для суддів. І обов'язково значна частина часу буде присвячена стажуванню. Очевидно, для вступу в Академію потрібно буде здати певний іспит, а після закінчення передбачається здача кваліфікаційного іспиту спеціальній державній екзаменаційній комісії, утвореній при Вищій кваліфікаційній комісії України.
— Яким чином тоді буде визначатися кількість місць для тих, хто забажає стати суддею?
— Кількість буде визначатися Державною судовою адміністрацією відповідно до наявності у місцевих судах вакансій. Ці дані повинні бути публічними. Щоб визначити кращі кадри з тих, хто буде проходити навчання в Академії, за ким будуть спостерігати й викладачі, й судді, треба мати своєрідний резерв. Це необхідно для відсіву «неспроможних».
- Ірино Анатоліївно, а як будуть оцінюватися знання і навички кандидатів у судді?
- Процедура тестування суддів, яке включає вирішення тестових завдань та практичних ситуацій, буде закріплена окремим розділом в типовому регламенті діяльності кваліфікаційних комісій. А самі тести та завдання затверджуватимуться Радою суддів України чи Вищою кваліфікаційною комісією суддів України.
— А чи передбачає тестування якийсь безпосередній контакт екзаменатора із кандидатом?
— Ні. Ми працюємо над запровадженням нових процедур, тому що нині система підбору є непростою, багатоетапною, непрозорою, а в результаті в судді йдуть далеко не найкращі кадри. Через те ми намагаємося зробити систему відбору найкращих, по-перше, на конкурсних засадах, по-друге, вивчаючи людину під час навчання та стажування, по-третє, анонімно.
— А яким чином буде визначатися психологічна готовність кандидатів зайняти посаду судді?
— Ми досить довго працювали над цим питанням. Нещодавно на нараді директорів аналогічних закладів країн Європи цьому питанню приділялась велика увага. Переважна більшість країн, де психологічне тестування було впроваджене, відмовляються від цієї ідеї, оскільки дійшли до висновку, що немає таких тестів, які дали б точну психологічну оцінку особистості.
Поки що ми зупинилися на тому, що саме під час навчання в Академії можна буде скласти психологічний портрет кожного з кандидатів. А саме навчання буде включати психологічні тренінги.
- Видається логічним, що викладачами Академії мають бути тільки судді судів касаційної інстанції. Як на вашу думку?
- Безперечно, ми завжди спираємось на суддів Верховного Суду України, Вищого господарського суду України, Вищого адміністративного суду України. Однак слід залучати найбільш кваліфікованих суддів судів усіх рівнів. Особливо з урахуванням попиту на підвищення кваліфікації.
Між іншим, саме він зумовив виникнення мережі регіональних відділень Академії в апеляційних округах, де працівники апарату судів та судді, призначені вперше, проходять підвищення кваліфікації.
— Тобто судді, які працюють безстроково, та судді апеляційних судів не будуть там навчатися ?
— Ні, вони проходитимуть навчання у Києві. А на місцях суддям, призначеним вперше, викладатимуть судді апеляційних судів. Крім того, останнім часом ми при нагоді залучаємо суддів Верховного Суду до викладання в регіонах.
А судді ВСУ мають вчитися самі. Тобто в роботі Академії має бути два принципи: «Судді нижчої інстанції навчаються у суддів вищестоящої інстанції» та «Рівний навчає рівного».
— Що саме, вказане в статті 129 Закону, робить з Академії, як ви зауважили, «дитину-інваліда»?
— Починати треба з того, що назва «Академія» є невдалою дія цього навчального закладу з точки зору законодавства про статус суддів і про освіту. Відповідно до Закону України «Про вищу освіту», академія — вуз четвертого рівня акредитації. А IV рівень акредитації передбачає, що у закладі 95 % від педагогічного складу є особами з науковими ступенями. Ідея нашої Академії інша – надати практичних навиків, які може дати тільки практикуючі чий суддя. Нині на 75—80% викладацький склад академії складають судді. І лише деякі судді мають науковий ступінь, але зовсім не зобов'язані його мати, тому дотриматися хоча б цієї вимоги неможливо. Більш того, ми плануємо за європейським зразком залучати суддів на певний строк (півроку чи рік) шляхом відрядження їх до Академії із збереженням місця і заробітної плати за основною посадою.
Це наштовхує на думку про відсутність необхідності проходження процедури акредитації Академією. Академія не готує спеціалістів для ринку праці, а здійснює фахову підготовку суддів, надає майбутнім суддям прикладні знання, навички практичного характеру. Саме тому в проекті змін до Закону «Про судоустрій України» пропонується змінити назву «Академія суддів України» на назву «Національна школа суддів».
— Чи не доцільніше було б змінити статус Академії взагалі та вивести її з підпорядкування виконавчій владі?
— Правильніше, щоб Академія була повністю у системі судової влади. Але її місце пов'язане з системою адміністрування суддівської влади і Академії. У країнах Європи цими питаннями займається вища рада юстиції чи орган, який виконує відповідні функції. І тому при ній існує і судова адміністрація, і школа суддів, і дисциплінарна комісія, судові інспектори. У нас же Вища рада юстиції не може бути таким органом, оскільки не відповідає вимозі Ради Європи про те, що понад 50 % її складу мають бути суддями. Ці проблеми, вирішення яких можливе лише на законодавчому рівні, потребують внесення змін до Конституції. З нинішнім законодавством інше місце для Академії знайти важко.